FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt04/07/2006

samfällighet

Hur regleras en samfällighet? De förra ägarna till vår sommarstuga gick med i en bryggsamfällighet. Vid försäljningen av fastigheten överlät de medlemskapet i samfälligheten på oss. Nu känner vi att vi inte vill vara med i bryggsamfälligheten utan vill gå ur och få tillbaka insatsen. Är det juridiskt möjligt? Vi kan även tänka oss att låta någon annan fastighet överta vår andel i samfälligheten, mot att de betalar vår insats.

Lawline svarar

Hej, En samfällighet är en samverkan mellan flera fastigheter om något som är av väsentlig betydelse vad gäller att utnyttja fastigheten på bästa sätt. Denna samverkan kan i vissa fall anses så värdefull att den kan genomföras tvångsvis. Den vanligaste formen för samverkan mellan fastigheter är en gemensamhetsanläggning som det i erat fall är fråga om. Gemensamhetsanläggningen är en anläggning som hör till flera fastigheter gemensamt. Det kan således vara fråga om en lekplats, parkeringsplats, tvättstuga eller liknande. Gemensamhetsanläggningen inrättas vid lantmäteriförrättning enligt anläggningslagen (1973: 1149) De fastigheter som har del i anläggningen får då som du beskriver en andel som tillhör fastigheten oberoende av vem som äger denna. Detta innebär att en andel i en samfällighet följer med i överlåtelsen av en fastighet om denna byter ägare. Den enda sättet att ändra deltagandet i samfälligheten är genom en ny lantmäteriförrättning. Enligt 15 § AL så fastställs för gemensamhetsanläggningar två olika andelstal. Det ena avser gemensamhetsanläggningens utförande och skall avspegla fastighetens nytta av anläggningen, dvs. fastighetens värdehöjning på grund av medlemsskapet. Den andra andelen avser anläggningens drift och skall visa fastighetens beräknade nyttjande av anläggningen. Dessa andelar sammanfaller oftast. Det är dock möjligt att ändra andelstalet för anläggningen utan en lantmäteriförrättning i vissa fall, detta genom överenskommelse eller styrelsebeslut enligt 43 och 24a §§ AL. En överenskommelse av detta slag kan innebära ett utträde eller inträde i samfälligheten. Denna ändring skall då registreras hos lantmäterimyndighet för att bli gällande. Vid ändring av andelsantalet genomstyrelsebeslut så skall det framgå av anläggningsbeslutet att styrelsen har mandat att ändra detta med bakgrund av att en fastighets användning har ändrats stadigvarande. Även detta skall godkännas av lantmäterimyndighet. Jag föreslår att ni om möjligt genom överenskommelse försöker att få till stånd en ändring av andelarna i samfälligheten. Om ni inte kan komma överens om ändring avseende andelarna inom samfälligheten så kan ni vända er till lantmäterimyndigheten som då kommer att pröva frågan vid förrättning varvid myndigheten avgör om och i så fall hur ändring skall ske. Vad gäller insatsen i samfälligheten så har ni enligt 38 § AL rätt att få ersättning för andelen i enlighet med beräknat överskott som ni förlorar genom utträdet. Överskottet beräknas enligt 39 § AL och baseras på skillnaden mellan värdet av anläggningen och föreningens tillgångar å ena sidan och föreningens förbindelser å andra sidan. Lycka till och hör gärna av er igen om ni har ytterligare frågor Vänligen,
Jenny LarseRådgivare