FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/10/2009

Försvarlighet vid barnpornografibrott

Hejsan. Mina funderingar rör hur jag som konstnär skall tänka kring barnpornografi lagar. Det jag framförallt undrar över är om det är olagligt för mig att framställa bilder med nakna barn i. Hur förhåller sig lagen till själva nakenheten. Om utgångspunkten är att barnet inte framställs på ett sexuellt sätt utan enbart är naken, men att syftet eller konceptet bakom bilden rör ämnen som tex utnyttjande, prostitution etc. Spelar det i lagens mening någon roll om det rör målningar, foton eller skulpturer tex ? Och spelar det någon roll om verket visas på ett galleri eller på internet? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, Framställningar med nakna barn är inte per se straffbara. Dels krävs det att framställningen är pornografisk till sin karaktär. Med andra ord behöver inte en framställning, oavsett om det är en målning eller ett foto, som föreställer ett barn och där könsorganet kan urskiljas, utgöra ett barnpornografibrott. Framställningen måste också anses vara pornografisk enligt allmänna värderingar. Att du framställer olika verk som skulpturer eller målningar som i och för sig skulle kunna anses vara pornografiska, är tillåtet så länge du inte på något sätt gör dem tillgängliga för andra på som du nämnde ett galleri eller en hemsida. Dels kan det också vara tillåtet att framställa i och för sig pornografiska verk om det kan anses försvarbart med hänsyn till omständigheterna, t.ex. om de sprids i opinionsbildningssyfte. Tänk bara på att det faktum att du framställer ett alster i din roll som konstnär inte gör det tillåtet per automatik, det måste tydligt framgå att det finns ett försvarligt syfte bakom framställningen (jfr. 16:10 a brottsbalken med kommentarer). Med vänlig hälsning
Natalie LindgrenRådgivare