FrågaPROCESSRÄTTVittna18/10/2009

Bevittning

Hej! Har en fullmakt för mig som ska bevittnas, den är utlänsk och ska gälla vid en försäljning av en lägenhet som jag äger utomlands, en advokat ska göra köpet åt mig och behöver då fullmakten. Det står att jag ska gå till Notariatet och få min namnteckning bevittnad, vi har ingen sån instans vad jag vet, så vad är det som gäller, kan ngn som känner mig bevittna? eller vart ska jag vända mig?

Hoppas på snabbt svar...Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Utomlands är det vanligt att det krävs en slags officiell bevittning. För att få sådan ska man i Sverige gå till Notarius Publicus. Sådana finns i många städer och förordnas av Länsstyrelsen. Enklaste sättet att få tag i Notarius Publicus i din närhet är att söka på Internet eller fråga på Länsstyrelsen.

Med vänliga hälsningar

Maria HolmeRådgivare