FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/08/2009

Vad anses som rattfylleri och vilka är påföljderna?

Hej! Min kompis var ute å körde bil på en grusväg mitt i naten. Han hade väl kanske 70 km i timmen och i en kurva fick han sladd och körde in i ett träd... Bilen var sönder min inte föraren eller någon annan personskada. Bilen anmäldes som stulen och polisen kom, men föraren erkännde att han hade kört efter att polisen hade talat med honom... Han hade också sagt att han hade druckit två starköl, en öl 7 timmar innan, och en öl 5 timmar innan det hände... Vad kommer påföljden av detta vara? Vad kan han göra för att t.ex få lägre straff om det går..? Det fanns ingen vittnen till nånting...

Lawline svarar

Hej Ett erkännande är inte bindande i brottmål men får dock bevis-värde om din vän skulle ta tillbaka detta. Även om det inte fanns några vittnen så gör polisen en grundlig utredning och tar således hänsyn till teknisk bevisning, din väns erkännande och andra omständigheter. Påföljderna kommer att bero på hur hög promillehalten var. (Lag 1951:649 om straff för vissa trafikbrott) 4 § lyder att 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram i utandningsluften innebär att din vän kan dömas för rattfylleri till böter eller till fängelse högst sex månader. 4 a § stadgar att om ett brott är att anse som grovt enligt 4 § första, andra eller tredje stycket, skall föraren dömas för grovt rattfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om * 1. föraren har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften, * 2. föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, eller * 3. framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten. Lag (1999:217) Det finns inget ni i egentlig mening kan göra för att mildra påföljderna, då utgångspunkten som ovan nänmt är promillehalten vid brottstillfället. Om du vill läsa mer om trafikbrott, klicka https://lagen.nu/1951:649 Vänligen
Lawline Rådgivare