FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt08/09/2009

Ingen socialhjälp om man äger bostadsrätt?

Kan man bli nekad socialhjälp om man äger en halv bostadsrätt? Frågan gäller en människa med psykisk störning.

Lawline svarar

Hejsan, Den som inte själv kan tillgodose sina behov och inte heller på annat sätt få dem tillgodosedda har rätt till bistånd från socialnämnden för sin försörjning och sina behov i övrigt. Detta är Socialtjänstlagens målstadgande. Detta innebär att biståndet/hjälpen kan se ut på olika sätt och resultatet man vill uppnå är vad man kallar skälig levnadsnivå. Stöd enligt SoL är dock subsidiärt vilket innebär att biståndsskyldighet föreligger endast i den mån andra insatser från samhällets sida i det konkreta fallet visar sig otillräckliga. Den enskildes hjälpbehov kan även tänkas bli tillgodosett på privat väg genom egna disponibla tillgångar eller anhörigas insatser. Och det är ju här bostadsrätten kan ses som en egen tillgång. Men det bistånd som kan bli aktuellt för en människa med psykisk störning tänker jag mig kan handla om mer än ekonomiskt bistånd/försörjningsstöd. Mitt förslag är att du tar kontakt med ditt socialkontor för att få konkretare svar på dina frågor. Med vänlig hälsning
Rådgivare