FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/06/2006

Vilka rättigheter har ägare av andel i bostadsrätt?

Om jag ger bort en del av min bostadsrätt, vad borde jag ta med i formuleringen av ett gåvobrev? Finns det något krav på hur liten eller stor andelen måste vara, kan den vara 5% t.ex? Ska man skriva"5% av försäljningspriset", eller annan formulering? Har andelens storlek i sin tur påverkan på hans rösträtt i föreningen, eller t.o.m rätt att bo i lägenheten? I vilka fall kan han kräva sin andel av bostadsrätten?

Lawline svarar

I gåvobrevet ska framgå givarens och mottagarens personuppgifter, namn/beskrivning av objektet, hur stor andelen är (det framgår inte någon undre gräns av bostadsrättslagen) och om det är aktuellt; om gåvan ska utgöra enskild egendom. Det är också bra om det framgår att gåvan villkoras av mottagarens medlemsskap i bostadsrättsföreningen. Andelen är en viss procent av bostadsrätten. Själva värdet på andelen kan alltså förändras fram och tillbaka och vid försäljning bestäms därmed värdet utifrån det aktuella försäljningspriset. I bostadsrättslagen framgår att någon som genom överlåtelse blivit ny innehavare av en bostadsrätt måste antas som medlem i bostadsrättsföreningen för att få nyttja bostadsrätten (6 kap 1 §). Villkor för medlemsskap bestäms i föreningens stadgar, och beslut fattas av styrelsen. Av 2 kap 6 § 1 meningen framgår vidare att den som förvärvar en andel av en bostadsrätt kan vägras inträde om inte stadgarna anger något annat. Det är då alltså upp till föreningens styrelse att utifrån stadgarna besluta om medlemsskapet. Villkoren för medlemsskap får enligt 2 kap 2 § inte vara oskäliga eller diskriminerande på de sätt som där anges. Undantag från 6 § 1 meningen gäller enligt 2 meningen i samma § om mottagaren är gift med givaren eller om mottagaren och givaren genom överlåtelsen ska bli sambor. Om mottagaren blir antagen som medlem spelar andelens storlek ingen roll för rätten att bo där. Inte heller vad gäller rösträtt eftersom det allmänt gäller att en lägenhet har en röst oavsett antalet delägare. Det blir alltså upp till ägarna att sinsemellan komma överens om vem av dem som ska rösta på föreningsstämman. Vad gäller mottagarens rätt att kräva sin andel gentemot dig som delägare gäller samäganderättslagen om ni inte avtalar om något annat. I korthet bestäms enligt samäganderättslagen rätt och inflytande över det samägda objektet utifrån andelarnas storlek. Var och en av delägarna kan vidare få till stånd en exekutiv försäljning av objektet. Men som sagt kan man alltid avtala om andra villkor. Samäganderättslagen hittar du http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 Bostadsrättslagen hittar du http://lagen.nu/1991:614
Sara EdströmRådgivare