FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/06/2006

Hur bestäms arvode till bostadsrättsförenings styrelse?

I en bostadsrättsförening skall omröstning ske om höjda arvoden för styrelseledamöterna. Kan styrelseledamöterna rösta i denna fråga?

Lawline svarar

Vad som skall tas upp för omröstning vid en bostadsrättsföreningsstämma anges i 7 kap 4 § i lagen om ekonomiska föreningar (vartill hänvisas från bostadsrättslagen) samt i föreningens egna stadgar. Just arvoden till styrleseledamöterna framgår inte direkt av lagtexten men det torde finnas med som en obligatorisk punkt i stadgarna hos de flesta bostadsrättsföreningar. Av lagen om ekonomiska föreningar framgår vidare att en styrelseledamot inte får vara med och handlägga en fråga som gäller bl a avtal mellan honom/henne och föreningen. Enligt min mening borde arvodesfrågan räknas in under detta förbud. Uppdraget som styrelseledamot, och därmed som en del av föreningens ledning, måste ju innebära ett slags avtalsförhållande mellan ledamoten och föreningen. Det finns däremot inget som hindrar styrelsen att lämna förslag på arvode, som sedan får beslutas av stämman genom omröstning.
Sara EdströmRådgivare