Parkeringsanmärkningar och Kontrollavgifter

Jag har fått parkeringsböter pga felparkering i det bostadsområde där jag bor. Bostadsrättsföreningen har anlitat Securitas för att bevaka parkeringarna. Av olika anledningar har jag bestridit p-boten och utgår från att jag inte ska betala den föränn jag har fått ett beslut från Securitas. Nu säger mina arbetskamrater att det kan strula till sig om jag inte betalar inom den tid som står på kontrollavgifter, dvs 8 dagar. Jag kommer att hamna hos inkasso omgående. Stämmer det verklligen? Ska jag betala och sedan få tillbaka pengarna om deras beslut blir till min fördel? Det låter konstigt. Om jag betalar har jag ju godkänt böterna. Då kan man väl inte bestrida dom???

Lawline svarar

Hej!

Systemet hur man bestrider parkeringsböter är något förvirrande då det finns två olika sorters parkeringsböter.

På gatumark utfärdar polisen, kommunen eller den som kommunen har anlitat ut parkeringsanmärkningar, även kända som felparkeringsavgifter, till felparkerade fordon. En parkeringsanmärkning måste betalas inom utsatt tid även om den bestrids. Felparkeringsavgifter som inte betalas går snabbt till kronofogden även om fordonsägaren har klagat. Parkeringsanmärkningar bestrids hos polisen och Vägverket återbetalar erlagt belopp om parkeringsanmärkningen har varit felaktig.

På tomtmark utfärdar markägaren eller ett anlitat bevakningsföretag kontrollavgifter. En kontrollavgift kan i princip ses som en vanlig räkning. Kontrollavgifter bestrids därför till den som har utfärdat kontrollavgiften. Kontrollavgifter ska inte betalas så länge man önskar fortsätta bestrida betalningsansvaret.

Då det är bostadsrättsföreningen som har anlitat Securitas måste dina parkeringsböter vara en kontrollavgift. Du behöver alltså inte betala innan du eventuellt har fått avslag på ditt bestridande.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare