FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 02/07/2006

Förstärkt laglottsskydd

Hej, Det är så att jag har en fråga angående arv. Jag har en pappa som är omgift och har ett nytt barn, hon (frun) är skriven på huset och hon vill nu göra så att vi (jag och min helbror) blir utan del i huset om min pappa skulle gå bort innan henne. Kan hon göra så?

Lawline svarar

Hej! Din pappa och hans fru kan genom äktenskapsförord bestämma att huset skall vara hennes enskilda egendom och härigenom inte ingå i ert arv. Eftersom du och din bror såsom bröstarvingar omfattas av det så kallade förstärkta laglottsskyddet kan dock i vissa fall detta förhindras. Bestämmelsen framgår av ÄB 7 kap 4§, se http://www.lagen.nu/1958:637 För att bestämmelsen skall kunna tillämpas skall det vara en fråga om gåva från din pappas sida (dvs. han skriver över huset på henne) som är att jämställa med testamente. Då kan frun tvingas återbära egendomen till boet. Jag kan inte svara på om denna regel kan appliceras på ditt fall eftersom då skulle jag behöva mer information. Men rent allmänt kan sägas att några omständigheter kan vara att gåvan sker då givaren ligger för döden eller då han behåller den huvudsakliga nyttan av egendomen (skulle kunna tänkas i detta fall eftersom han bor i huset). En annan tänkbar omständighet kan vara om huset t.ex. är i stort sett den enda tillgången som finns i boet och du och din bror blir helt utan arv pga. äktenskapsförordet. Hör gärna av dig om du har fler frågor!
Kristine ErlandssonRådgivare