FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/05/2009

Lagfart

Hej! Måste en ansökan om lagfart ifyllas om ett gåvobrev är skrivet? Fastigheten är ett sommarhus utan lån. Saknas något? Tacksam för svar! MVH Anders Bjelvenmark 0734-352542

Lawline svarar

Hej! Alltid när äganderätten till en fastighet övergår till en ny person, skall lagfart sökas. Det gäller såväl när äganderätten övergått på grund av köp som vid arv eller gåva. Lagfartshandlingen skall skickas in inom tre månader. För information se 20 kap. Jordabalken https://lagen.nu/1970:994. Vänligen
Therese JanssonRådgivare