Felvänd parkeringsbiljett, administrativ avgift

Hej. När jag parkerade bilen lade jag parkeringslappen upp och ner. Denna lapp har dock ett nummer även på baksidan och vid kontroll mot vaktens foto och mitt uppvisande av biljetten har parkeringsbolaget gått med på att jag hade en giltig biljett vid tillfället. Bolaget ville dock ha en mindre administrativ avgift om 50kr för att avskriva ärendet. Om jag inte betalade så vidhölls ärendet i sin helhet, dvs att betala 475kr. Jag betalade inte de 50kr och fick ett krav på 475 kr. Jag tyckte detta var orimligt och föreslog att vi förlikades vid parkeringsbolagets ursprungliga krav om 50kr. Bolaget har nu återkommit och står fast vid sitt ursprungliga krav om 475kr. Vad skall jag göra? Betala eller stå på mig i tingsrätten? Är det rimligt att parkeringsbolaget står fast vid 475kr trots att de har medgivit att jag haft en giltig biljett när jag parkerade?

Lawline svarar

Hej!

Ett fordon uppställt utan en läsbar biljett på en betalparkering anses vara felparkerat. Biljetter som ligger felvända är inte läsbara och fordonet alltså felparkerat trots innehavet av en giltig biljett. Det innebär att fordonsägaren i ett sådant fall riskerar att drabbas av en felparkeringsavgift eller kontrollavgift. Som utgångspunkt är fordonsägaren betalningsskyldig för denna avgift även om det kan visas att den biljett som var placerad felvänd i rutan var giltig vid kontrolltillfället. Flera parkeringsbolag har frivilligt valt att mildra denna onödigt hårda påföljd när en biljett faktiskt har funnits i rutan men inte har kunnat avläsas.

När de erbjöd dig att betala 50 istället för 475 kronor avstår de från sin rätt att få in hela avgiften under förutsättning att du betalar 50 kronor inom viss tid. När du inte betalade inom den tiden gäller erbjudandet inte längre. Du kan alltså inte kräva att få betala den lägre avgiften efter att tiden för detta har gått ut.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare