Parkeringsböter då annan än ägaren körde bilen

Hej...

Kan man när man fått kontrolavgit på en parkeringsplats av europark, kan man oberopa föraransvar, o jag då som ägare hävda att jag inte vet vem som körde bilen, just den aktuella tiden för kontrolavgiften, o på så sätt inte kan hjälpa till med att driva in pengarna?

Funkar det?

Formuläret lyder så här. Betr:Er kontrollavgift med nummer:-----

Jag har mottagit ert krav på kontrollavgift för fel parkering.Vid detta tillfälle

disponerade jag inte själv den bil med regisreringsnummret --- --- .Jag har heller

inte lyckats ta reda på vem som hade hand om bilen vid den aktuella tidpunkten och

kan därför inte hjälpa er med att få skulden reglerad.

Orten den DD-MM-ÅÅ

Vänligen

Förnamn Efternamn

Lawline svarar

Hej!

Fordonets förare och ägare ansvarar solidariskt för betalning av kontrollavgifter. I praktiken betyder det att parkeringsbolagen alltid kräver fordonets ägare. Som ägare till fordonet kan du inte undgå betalningsansvar med invändningen att du inte körde bilen om du inte kan visa att den frånhänts dig genom brott. Det vill säga att du bara slipper betala om bilen är stulen eller liknande. Detta framgår av lag om kontrollavgift vid olovlig parkering som du kan läsa https://lagen.nu/1984:318 .

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare