FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/07/2009

Fråga om kvalifikationskrav för ordningsvakter

Hej! Jag var nyligen på hockeymatch och inför denna kroppsvisiterades folk vid ingångarna. I detta fall utfördes uppgiften av dels \"ungdomar\", dels \"vanlig personal\" i gula reflexvästar. Det var inte ens ordningsvakter eller väktare som utförde visitationen. (dvs. kände på utsidan av kläderna och undersökte besökarnas väskor). Det fanns polis på plats som övervakade evenemanget, men allt verkar inte ha gått rätt till. Vad säger ni på lawline om det inträffade? Tacksam för svar! Mvh

Lawline svarar

Hej På offentliga tillställningar (definition 3 § 2 kap ordningslagen) såsom den här hockeymatchen, får polisen enligt 1 § lagen om ordningsvakter, förordna den som inte är anställd som polisman att som ordningsvakt medverka till att upprätthålla allmän ordning. De kvalifikationskrav som uppställs i 4 § lagen om ordningsvakter, är att endast den som med hänsyn till laglydnad och övriga omständigheter är lämplig för uppdraget och har fyllt 20 men inte 65 år, får förordnas som ordningsvakt. Det finns således inga särskilda krav på en specifik utbildning eller dylikt i lagstiftningen för att kunna bli förordnad som ordningsvakt. Regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer meddelar föreskrifter om ordningsvakternas utbildning. Detta innebär att de som visiterade er i syfte att upprätthålla allmän ordning troligtvis hade fått ett sådant förordnande av polismyndigheten, även om de inte hade uniform eller liknande där det uttryckligen stod "ordningsvakt". (Se vidare https://lagen.nu/1980:578) Vänligen
Lawline Rådgivare