FrågaKÖPRÄTTÖvrigt22/06/2006

Äganderättsövergång

Vid köp av en bostadsrätt: När äger jag objektet? Vid kontaktsskrivning och inbetald handpenning eller vid slutbetalning och tillträde?

Lawline svarar

Hej! En bostadsrätt faller under egendomskategorin lös egendom och således är det köplagen http://lagen.nu/1990:931 som gäller mellan säljare och köpare vid överlåtelse av en sådan. I och med undertecknandet av kontraktet, betalning och tillträde har ju köpare och säljare kommit överens om att ett ägarbyte skett. Allt detta måste givetvis ha gått till på ett lagligen korrekt sätt. För att köparen skall bli rättmätig ägare och inte riskera att egendomen exempelvis utmäts för en skuld som säljaren inte betalat, krävs det dock att det sker ett så kallat sakrättsligt moment. Ett sådant moment kan när det rör sig om lös egendom utgöras av att objektet överlämnas, ägandebytet underrättas eller att registrering eller märkning sker. I detta fall rör det sig om en underrättelse som skall ske till bostadsrättsföreningen som i sin tur har till uppgift att godkänna den nya ägaren. Först i och med detta steg är äganderätten fulländad och köparen skyddad mot att objektet tas i anspråk för säljaren. Mvh
Lorraine SauvyRådgivare