Vad innebär solidariskt betalningsansvar?

Hejsan!

Vad innebär solidariskt betalningsansvar?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Solidariskt betalningsansvar innebär att två eller flera personer är gemensamt betalningsansvariga för ett belopp - det kan till exempel röra sig om återbetalning av ett lån eller ett utdömt skadestånd.

Borgenären, d v s den som skall få betalt, har rätt att kräva vem som helst av de solidariskt betalningsskyldiga på hela beloppet. Om någon av de betalningsskyldiga betalar mer än sin egen andel till borgenären har denne därefter så kallad regressrätt mot de andra gäldenärerna. Regressrätt innebär att den som utgivit mer än sin egen andel i sin tur har rätt att kräva sina medgäldenärer på betalning.

Med vänlig hälsning

Kristina LjungströmRådgivare