Rätt att överklaga kontrollavgift med e-post?

Har överklagat parkeringsbot, har i ett dokument skickat in detta till bolagets e-post adress. De vägrar ta emot överklagan denna väg trots att denna finns angiven på deras hemsida \"http://www.lansparkering.se/\". Kan man verkligen vägra ta emot överklagan denna väg ?

Lawline svarar

Hej!

Frågan om hur du ska kunna kommunicera med ett parkeringsbolag saknar direkt reglering. Jag beskriver därför vad som händer om ni låser er i positionerna att du vill skicka e-post och de vill ha ett brev. Om de fortsätter att vägrar att läsa e-post kommer de till slut stämma dig vid tingsrätten, eventuellt via en omväg förbi kronofogden. Om det i domstol visar sig att du har rätt kommer Länsparkeringar att få betala både sina egna och dina rättegångskostnader för att de har varit så envisa med att inte beakta ditt bestridande via e-post. Om det däremot visar sig att din invändning inte kan befria dig från att erlägga kontrollavgift kommer istället du att få betala dina egna och eventuellt deras rättegångskostnader. Ingen av er har något att vinna på att inte kommunicera med varandra så mitt tips till dig är att acceptera att skicka ett brev. Om Länsparkeringar hade ställt samma fråga hade jag istället rekommenderat dem att beakta bestridanden som skickats med e-post.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare