FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt03/05/2009

Utelämnande av protokoll samt skolplikt

Hej! Vi har problem med vår sons skola (rektor). Våra frågor är: 1) Rektor och skolchef vägrar lämna ut protokoll från elevvårdskonferenser vi haft ang. vår son. Har de rätt till det? Vad ska vi göra om de fortsätter vägra? Vi har fått ett mail med info, men ej något protokoll på papper. 2) Rektor (och skolchef) påstår att de inte \"har någon juridisk skyldighet att följa ett läkarintyg). Stämmer det? Enligt läkare ska vår son gå \"halvtid\" men rektor och skolchef hotar anmäla oss för brott mot skolplikten om vi följer läkanas rekommendationer. Vi tvingas alltså välja mellan vår sons hälsa och att bli anmälda. Snälla hjälp oss, vi vet inte vad vi ska göra....

Lawline svarar

Hej! Angående protokollen från elevrådskonferenserna så är de allmänna handlingar efter att de har justerats eller på något annat sätt färdigställts enligt TF 2 kap 7 § st 2 p 3 se https://lagen.nu/1949:105. Detta innebär att ni har rätt att få se protokollen eller få ut kopior av dem vid begäran. Dock förutsatt att uppgifterna inte är sekretessbelagda enligt SekrL 7 kap 9 § se https://lagen.nu/1980:100, vilket beror på vad elevvårdskonferenserna har handlat om. Om Rektor och skolchef fortsätter att vägra lämna ut kopior av protokollen kan ni alltid anmäla det hela till JO för granskning. Angående er sons hälsa så har han skolplikt mellan sju års ålder till vårterminen då han fyller sexton år. Den kan dock senareläggas till åtta års ålder på begäran från förälder. Han är skyldig att delta i undervisningen minst hundranittio dagar per läsår. Dock kan ni som vårdnadshavare begära att er son endast skall delta i skolan i den mån som tillåts av läkaren då ett läkarintyg måste anses vara en sådan ”särskild omständighet” som åsyftas i SkolL 3 kap 12 § se https://lagen.nu/1985:1100. Möjlighet att få er begäran om prövning av denna typ av befrielse från skolplikten prövas av styrelsen för utbildningen vars beslut ni även kan överklaga. Det är även den styrelsen som vid händelse av att ni får avslag och ändå följer läkarens rekommendation kan ge er vite, vilket är en sorts böter om er son inte uppfyller sin skolplikt. Det är också den enda sanktion de har att tillgå i erat fall och ni kan överklaga beslutet hos allmän förvaltningsdomstol. Hoppas det hjälper Mvh
Dennis CarlssonRådgivare