FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt04/09/2009

Fastighetsköp

Hej! Vi ska sälja vårt hus. Vilka papper behövs skrivas? vart skriver vi de fel vi berättat om om för köparen? Hur gör vi med våra pantbrev? verkar svårt att veta vad och hur mycket som ska skrivas. Kan ni redogöra för hur vi går tillväga från början till slut? Tack på förhand. Agneta

Lawline svarar

Hej Agneta, Köp av fast egendom regleras i 4 kap Jordabalken (https://lagen.nu/1970:994). För att köpet ska vara giltigt krävs att ett skriftligt köpekontrakt upprättas och skrivs under av både säljaren och köparen. Köpekontraktet ska innehålla uppgifter om köpeskilling och en förklaring av säljaren att egendomen överlåtes på köparen. Ett frågeformulär där eventuella fel och brister dokumenterats kan bifogas köpekontraktet. I samband med kontraktsskrivningen betalar köparen handpenning till säljaren och man kommer överens om vilket datum köparen ska få tillträde till bostaden. På tillträdesdagen betalas resten av köpeskillingen och köparen överlämnar undertecknat köpebrev och kvitterad likvidavräkning avseende betalning av fastigheten. Pantbreven är kopplade till fastigheten och kommer alltså att följa huset vid en försäljning. Mvh
Sara HanssonRådgivare
Public question details image

Berätta om ditt ärende

Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende i korthet, så kommer vår partner Juridium att kontakta dig inom ett dygn nästkommande vardag. Din bokningsförfrågan är inte bindande.

0 / 1000