Kontrollavgift vid felvänd biljett

Betalade parkeringsavgift. Felvänd biljett. Kontrollavgift. Enl Q-park möjlig att överklaga. Man avskrev kontrollavgiften mot att en administrativ avgift skulle betalas. Denna avgift bestred jag. Har svårt att förstå vad för avtal Vi ingått som ger bolaget den rätten. Man svrar inte på avtalsfrågan men kräver nu hela kontroll avgiften. VAd har Q-park för stöd?

Lawline svarar

Hej!

Q-park har haft rätt att debitera en kontrollavgift då du inte har följt instruktionerna om hur biljetten ska hanteras som sannolikt har angetts på biljettautomaten och på biljetten. Rätten att debitera en kontrollavgift följer av lag om kontrollavgift vid olovlig parkering. Rätten att meddela tilläggsupplysningar för biljetten följer av dåvarande trafiksäkerhetsverkets föreskrifter till denna lag. Den kontrollavgift du har fått tycks alltså vara fullt giltig.

När du bestrider kontrollavgiften ger Q-park dig ett förslag på uppgörelse. Du slipper betala den i och för sig korrekta kontrollavgiften mot att du istället erlägger en betydligt lägre administrativ avgift. När du inte godtar den uppgörelsen återgår Q-park till sitt ursprungliga krav på att få in hela kontrollavgiften. Q-park har rätt att kräva kontrollavgift även vid så obetydliga förseelser som att biljetten ligger upp och ned men tycks, av vad som framstår som goodwill-skäl, avstå från detta mot en lägre avgift. Då rätten att ta ut kontrollavgift följer direkt av lag behöver något avtalsförhållande inte pekas ut.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare