FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt15/01/2010

Tid för förhör och eventuellt straff

Om vi säger såhär, under midsommar 2008 så jag på festligheter, jag råkade då i dispyt med en ordningsvakt som pressade mig till backen i en lerpöl och jag sparkade då bort ordningsvakten. Efter detta så hoppade jag upp på en bil så skador uppstod på denna. Nu har det gått nästan ett år sedan detta och först nu tar polisen kontakt och ska ha in mig på förhör. Låter konstigt att det har tagit så länge? Hur länge kan dom vänta egentligen? Vad kan straffet bli för något sådant? Kan det dras så långt som till rättegång? Jag är ostraffad sedan tidigare, förutom 2st olovliga körningar när jag var 16år, nu är jag 23. Jag var 22 när allt detta hände.

Lawline svarar

Hej! Som huvudregel skall ett ärende hanteras så snabbt som möjligt men någon exakt regel för hur lång tid man kan få vänta finns inte. Fallet kan leda till åtal om en åklagare väljer att åtala dig för dina gärningar. Eftersom du är tidigare är ostraffad bortsett från de olovliga körningarna som är långt bak i tiden och gäller en helt annorlunda situation, torde du komma undan med böter alternativt villkorlig dom. Straffet och brottsrubriceringen beror på hur hård och allvarlig sparken var samt hur stor åverkan det blev på bilen. Eventuellt har du även möjlighet att åberopa nödvärn om så var fallet. Mvh
Dennis CarlssonRådgivare