FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/06/2006

Tvångsförsälja samägd fastighet

Tvångsförsälja delad ärvd fastighet. Hej, vi är 3 syskon som ärvt en sommarstuga på västkusten. Vår syster vill nu sälja sin andel till marknadspris, vilket är OK. Frågan är vilka rättigheter och skyldigheter min bror och jag har, vi vill nämligen köpa ut hennes andel! Nu kämpar hon med "näbbar & klor" för att andra eller hon själv skall köpa allt! Gäller alltid högsta bud eller? Vi har ett litet problem med systern, någon pengabrist har hon inte! Priset för hela huset varierar enligt mäklare mellan 1,5-3 milj! Tackar på förhand

Lawline svarar

Hej, Enligt samäganderättslagen (se http://lagen.nu/1904:48_s.1) så har varje delägare som du säger rätt att kräva att huset utbjuds på offentlig auktion där högsta bud vinner (6§). För att undvika den offentliga auktionen är ju det bästa att ni kommer överrens sinsemellan om en köpeskilling, förslagsvis en intern auktion där den som bjuder mest får köpa ut de andra? Visserligen har ni vid en eventuell offentlig auktion rätt att gemensamt anta eller förkasta bud (12§) samt att be rätten att förordna om ett minimipris som fastigheten kan säljas för (9§) men det går inte att komma ifrån att en offentlig auktion medför kostnader och om ni alla tre är ense om att huset skall stanna i familjen så hade det optimala givetvis varit om ni försökte nå ett avtal genom en intern budgivning. Återkom gärna om något är oklart. Mvh
Daniel SvenssonRådgivare