FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev12/06/2009

Enkelt skuldebrev

Vid köp av ett företag upprättades ett enkelt skuldbrev på en tredjedel av köpesumman. Skulden skulle amorteras på 18 månader och vid avslutad betalning skulle aktiebrev mm överlåtas. Skulden är betald, aktiebreven påskrivna och i köparens ägo. Jag, köparen, står för 100 % av aktierna då jag betalt företaget, dock står mitt ex med som firmatecknare. Nu har han fått tag i skuldbrevet, då borgenären var en släkting till honom (säljaren av företaget) och hotar med att lösa in denna om jag inte överlåter 50 % av aktierna till honom. Då det står i skuldbrevet att jag skulle få aktiebreven först när hela summan var betald begärde jag ej att få något kvitto eller liknande vid avslutad betalning.

Kan jag behöva ge efter eller kan de som står skrivet i skuldbrevet vara bevis nog på att hela summan är betald?

Lawline svarar

Hej,

Din fråga rör invändningsrätt vid överlåtelse av enkla skuldebrev. Utgångspunkten är att enkla skuldebrev inte kan godtrosförvärvas. Förklaringen till detta är att ett enkelt skuldebrev inte är ett värdepapper, dvs. inte bärare av själva fordringsrätten, utan endast avsedda som bevis för fordringens uppkomst och innehåll. I Skuldebrevslagen kommer detta till uttryck i 27§ som du hittar https://lagen.nu/1936:81.

Detta innebär att om personen har fått tag på skuldebrevet efter att du hade betalat skulden till säljaren av aktierna har vederbörande inte bättre rätt än säljaren, dvs. ingen rätt att påfordra betalning.

Situationen blir annorlunda om du betalade till säljaren efter att fordran var överlåten, dvs. om du betalade till fel borgenär. 29§ är då tillämplig. Betalningen är då endast gill såvitt du var i god tro om borgenärsskiftet.

Med vänlig hälsning

Gustav NittbyRådgivare