Datumparkeirng utan skylt på samma gata

Hej, Jag har en följdfråga avseende pbot på datumparkering när de inte finns någon skylt. Mellan där jag bor och där jag parkerade bilen finns de ingen möjlighet att se en sådan skylt. Så jag fick bot utan att ha en aning om denna datumparkering. Jag överklagade men fick ej bifall, trots att jag förklarade att jag ej kan ha sett skylten på vägen.

Enligt ditt svar bör jag fått rätt?

Mvh

Victor Kjellander

Lawline svarar

Hej!

Datumparkering skyltas oftast med hjälp av en så kallad zontavla där datumparkeringen börjar. En zon med datumparkering kan innefatta en hel kommun och täcker ofta områden som är avsevärt större än enstaka gator. Det är därför inte märkligt att det inte finns någon skylt på din gata. Om skylten vid zonens början saknas kan du befrias från att erlägga felparkeringsavgift men att du inte kände till datumzonen hjälper dig tyvärr inte. Vilket tidigare svar du syftar på känner jag inte till.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare