Krävs tillstånd för att bedriva linjetrafik?

Får man utan speciella tillstånd köra linjetrafik i en kommun? Om tillstånd krävs, vem/vilka beviljar?

Lawline svarar

För att bedriva yrkesmässig linjetrafik i en kommun krävs trafiktillstånd. Frågor om trafiktillstånd prövas enligt 2 § yrkestrafiklagen (1998:490):

1. om sökanden eller innehavaren är en fysisk person, av länsstyrelsen i det län där personen är folkbokförd,

2. om sökanden eller innehavaren är en juridisk person, varmed avses även offentligrättsliga juridiska personer såsom staten, en kommun, ett kommunalförbund eller ett landsting, av länsstyrelsen i det län där företagets eller verksamhetens ledning finns.

Om sökanden eller innehavaren är en fysisk person som inte är folkbokförd i Sverige eller en juridisk person vars ledning finns utanför Sverige, prövas frågor om trafiktillstånd av Länsstyrelsen i Stockholms län. Om man vill bedriva linjetrafik som berör flera län prövas frågor om trafiktillstånd av Vägverket. Yrkestrafiklagen hittar du http://lagen.nu/1998:490 .

Sofie OlofssonRådgivare