FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/03/2009

tillgrepp av fortskaffningsmedel

Hej En arbetskamrat som blev uppsagd tog min bil och parkerade den 1,5 mil från arbetsplatsen. Hon hade tillgång till nyckeln, då vi delat bilen och hon kört oss tur och retur till arbetsplatsen tidigare. Hon skickade senare ett sms och talade om att bilen stod där hon parkerat den och att hon skulle skicka bilnycken till mig per post. egenmäktigt förfarande ? ska jag anmäla ?

Lawline svarar

Hej Detta skulle kunna vara fråga om egenmäktigt förfarande om det inte vore för att det gäller en bil. En förutsättning för egenmäktigt förfarande är att saken rubbats i sin besittning. Detta torde inte bli något problem då det räcker med att du (om du är den som har den i din besittning) fått avsevärt svårare att använda bilen se rättsfallet NJA 1952 s 50- där en man blev dömd för detta eftersom han lagt sig att sova i annans bil. Dessutom skall inte hon ha haft syfte att tillägna sig bilen dvs stjäla den vilket även detta verkar vara uppfyllt. Till sist skall hon ha lånat bilen olovligen vilket verkar vara fallet på din beskrivning även om hon kan ha trott annorledes vilket kan påverka bedömningen. Sammantaget låter det så långt som att din fd kollega kan ha gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande. Troligare är dock att det hela bedöms som Tillgrepp av fortskaffningsmedel enligt 8 kapitlet 7§ BRB (se här https://lagen.nu/1962:700) då denna bestämmelse har företrädde framför 8§ som rör egenmäktigt förfarande i fall som rör motorfordon. Denna bestämmelse avser just att komma till rätta med såna här typer av lån där motorfordon är inblandade. Anledningen till att det blir denna bestämmelse och inte eg förf är att hon har brukat bilen vilket anses graverande. Med vänlig hälsning
Klas EklundRådgivare