FrågaKÖPRÄTTÖvrigt05/06/2006

Köp på loppmarknad

Om man köper en vara på "loppis" och det visar sig att denna är ur funktion, vad gäller då säljaren hävdar att man köper varan i befintligt skick och att man inte kan få pengarna tillbaka.

Lawline svarar

Normalt får sådan försäljning vara att bedöma som gjord utom näringsverksamhet och därför utesluts tillämpning av konsumentköplagen. Enligt 19 § köplagen (KöpL) skall varan om den sålts i befintligt skick ändå anses felaktig om en av tre där uppräknade förutsättningar är för handen. (Se lagtexten http://lagen.nu/1990:931#P19 .) Vad som får vägas in är under vilka omständigheter som köpet gjorts och vad köparen, med hänsyn till dessa, insåg eller bort inse om varans beskaffenhet; köp av andrahandsvaror i allmänhet och köp av varor på en loppmarknad i synnerhet är förenat med större risker än andra köp, vad gäller kvalitet och funktionalitet, detta kan inte en köpare vara ovetandes om. Till detta skall läggas den undersökningsplikt som köparen har. (20 § KöpL) Underlåter köparen att, utan godtagbar anledning, undersöka varan innan köpet får denne inte åberopa fel som man borde ha upptäckt, om man hade undersökt varan. Vad gäller din situation är närmast 19 § 1 st 2 p av intresse. (Den finner du under länken till lagtexten ovan.) Hävdas kan alltså att säljaren måste antas ha känt till funktionsfelet och att han/hon underlåtit att informera dig om detta. Vad du däremot inte kommer ifrån är din undersökningsplikt enligt 20 §. Denna är särskilt långtgående under sådana omständigheter då köparen borde akta sig särskilt vad gäller varan kvalitet och funktionsduglighet; försäljning på en loppmarknad får, som redan ovan anförts, regelmässig räknas till dessa situationer. Dessvärre tror jag att du under rådande omständigheter inte har några vidare chanser att få köpet att gå åter.
Joel LaackRådgivare