FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt13/06/2006

Spridande av intima bilder/förtal

Har jag någon laglig rätt att få tillbaka intima fotografier från ett tidigare förhållande?

Lawline svarar

Hej, I praktiken finns det tyvärr inte någon laglig rätt att återfå fotografier från ett tidigare förhållande. Detta betyder dock inte att din ex-partner har en obegränsad rätt att göra vad han/hon vill med bilderna. Exempelvis kan spridande av intima bilder klassificeras som förtal enligt brottsbalken 5:1. I ett rättsfall (RH 1997:61) har hovrätten uttalat att införandet av vissa uppgifter om annan i en kontaktannons på Internet har föranlett ansvar för förtal och skyldighet att ersätta målsäganden skadestånd för kränkning. Skulle din ex-partner alltså visa eller sprida dessa "intima" bilder för andra begår han/hon en handling som är straffbar. Tyvärr är det inte olagligt att inneha bilderna och därför blir förtalsregeln aktuell först vid ett spridande av bilderna. Obs! Förtalsbestämmelsen tar sikte på handlingar som har till syfte att utpeka någon annan som "brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt". Detta kräver att fotografierna är av sådant slag att du skulle lida verklig skada av att andra fick se dem. Med vänlig hälsning
David LilloRådgivare