FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/07/2006

Hyresavtalsuppsägning innan tillträdandet

Hej! Jag hyresvärd skrev kontrakt med en hyresgäst för andrahandshyrning av en möblerad lägenhet/bostadsrätt under ett år from 1/7-06 tom 30/6-07. Vi skrev kontrakt den 21/6. Idag den 25/6 vill denne dra sig ur och säga upp kontraktet. Förstår jag rätt att enl hyreslagen skall uppsägning ske senast tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader och det är fråga om en bostadslägenhet? Jag undrar om detta gäller även om uppsägnings datum ligger utanför kontraktets hyrestid? Hyresgästen har ju inte flyttat in ännu? Vad händer om denne vägrar betala? Hur går jag då tillväga? Tacksam för svar snarast men även för att er sida finns.

Lawline svarar

Sker uppsägning innan hyresgästen tillträtt lägenheten, upphör avtalet genast att gälla. Om du kan visa att du lidit skada pga "hyresgästens" agerande kan det hända att du kan få viss ersättning, men detta är nog i detta fall inget att räkna med.
Rådgivare