Preskriptionstid fordran

hej!

Hur lång är preskitionstiden för 65000?

Lawline svarar

Hej,

En fordran preskriberas efter 10 år om inte preskriptionstiden dessförinnan avbrutits. Vad fordran har för belopp är oväsentligt.

Preskriptionsavbrott kan bl.a ske genom att gäldenären utfäster betalning eller på annat sätt erkänner fordringen gentemot borgenären, eller genom att

gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären, eller genom att borgenären väcker talan mot gäldenären.

Preskriptionslagen kan du läsa: https://lagen.nu/1981:130

Vänligen,

Louise DanielsonRådgivare