Anklagande av "någon" förtal?

Om en person på ett årsmöte i en samfällighetsförening framför osanna påståenden om en medlem i föreningen och samtidigt anklagar ¨någon¨ för att ha kletat ner hans bil med hundbajs (den misskrediterade har hund, så alla förstår att det är henne han menar), är det förtal? Den utpekade mår väldigt dåligt av det här, då flera personer har börjat ¨titta snett¨ på henne.

Lawline svarar

Brottet förtal, vilken du hittar https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1, är tänkt att skydda människor från ärekränkande angrepp på deras aktning och anseende. Det kräver varken att den utpekade blivit missaktad/misskrediterad eller förnärmad/mått dåligt. Det finns inte någon allmän regel om att alltid få säga sanningen. I fall då det är försvarligt att lämna den ärekränkande uppgiften är det straffritt om den som lämnade uppgiften visar att den var sann eller att han hade skälig fog för den. Ett årsmöte i en samfällighetsförening är enligt min mening inte en sådan situation varför det i ett sådant fall inte spelar någon roll om det som sades var sant eller inte.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det kan vara fråga om förtal trots att personen i fråga inte utpekas direkt. Svaret beror här helt på hur uttalandet gjordes eller med andra ord på hur subtilt utpekandet var. En allmän klagan över att ha fått sin bil nedsmutsad är inte i sig att anse som förtal. En förutsättning för att det ska vara fråga om förtal är att någon faktiskt utpekas. Personen måste inte nämnas vid namn men det måste framgå av omständigheterna vem det är som utpekas.

Att en person uttryckligen omtalas strax innan ett uttalande med en obestämd "någon" kan tala för att ett visst samband avsågs mellan yttrandena. Att flera personer efter yttrandet har börjat "titta snett" på personen i fråga är enligt min uppfattning något som talar för att de som hörde yttrandet uppfattade ett sådant samband. Som du beskriver situationen kan det alltså vara fråga om förtal.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare