FrågaAVTALSRÄTTGåva03/06/2006

Gåva av andel i samfällt gods

Jag äger tillsammans med två syskon en sommarstuga som ligger på en arrendetomt (lösöre?). vi äger 1/3 var.

Nu önskar min syster skänka sin tredjedel till mig. Det skulle innebära att jag då får tvåtredjedelar av stugan.

Kan min bror, som har en tredjedel hindra henne från att göra detta?

Lawline svarar

Eftersom huset står på ofri grund skall den mycket rätteligen vara att betrakta såsom lösöre. Såvida inget annat är mellan er avtalat, har din syster rätt att skänka sin andel till vem som helst utan att varken du eller din bror kan motsätta sig detta. En sådan rätt framgår inte ordagrannt av någon lag, utan följer av allmänna förmögenhetsrättsliga principer. Möjligtvis skulle kanske, något krystat, kunna hävdas att denna rättighet kan läsas ut motsatsvis ur 2 § lag om samäganderätt, som är tillämplig i fallet. (Lagtexten finner du http://lagen.nu/1904:48_s.1#P2 .) Hur det än må vara med detta, så har alltså inte din bror, utan avtal därom, någon laglig rätt att hindra din syster från att ge dig sin andel.

Vänligen

Joel LaackRådgivare