FrågaKÖPRÄTTÖvrigt12/03/2009

Fel på varan, köp mellan näringsidkare?

Hej! Vårt företag har till ett annat företag sålt en betalterminal som inte klarar certifieringskraven fr o m 2010. Detta var kunden medveten om, kunden hade även innan köpet kollat upp vad det skulle kosta att uppgradera terminalen så att den fyller kommande krav. Efter några veckor ringer företaget upp och vill häva köpet. Har kunden rätt till detta?

Lawline svarar

Hej! Eftersom det rör sig om köp mellan två näringsidkare är Köplagen tillämplig, enligt 1 och 4§§, se https://lagen.nu/1990:931. Detta gäller under förutsättning att inte annat följer av Ert avtal, praxis som har utbildats mellan Er eller av handelsbruk eller annan sedvänja som måste anses bindande för Er enligt 3§. För att kunna avgöra om någon annan bestämmelse är tillämplig är ytterligare information nödvändig. Jag utgår därför från att så inte är fallet, utan att Köplagen reglerar den uppkomna situationen fullt ut. I Ditt fall tycks det som att kunden hävdar att det föreligger fel på varan och att denna har rätt att göra påföljder gällande. Att häva köpet är en tänkbar påföljd om det föreligger fel, se Köplagen 30 och 39§§. Dock måste det först och främst konstateras att det faktiskt finns ett fel på den köpta varan. Om kunden inte hade känt till att giltighetstiden sträckte sig till 2010 vore detta att betrakta som ett fel enligt 17§, och de påföljder som är relevanta framgår av 30§. Dock gäller enligt 20§ att köparen inte som fel får åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet. Eftersom kunden kände till att betalterminalen inte klarade certifieringskraven för 2010 föreligger med andra ord inget fel och därmed är det inte möjligt att göra några påföljder, över huvud taget, gällande. Med vänlig hälsning
Gustav NittbyRådgivare