FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/05/2006

Vad innebär ringa enligt 14:6 BrB?

När anses penningförfalskning vara ringa enligt 14 kap. 6 § brottsbalken?

Lawline svarar

Hej! Vid en bedömning om penningförfalskning är ringa beaktas om de förfalskade sedlarnas eller myntens valör och antal är låga, att förfalskningen inte var svår att upptäcka, att det förfalskade inte utgetts eller begagnats eller att förfalskaren i vart fall inte hade uppsåt till att så skulle ske. Förfalskaren kan exempelvis ha gjort mynt för nöjes skull eller för att låta det ingå i sin privata samling. Motsatta egenskaper av ovan nämnda gör brottet grovt exempelvis om det är fråga om höga belopp, om det utförs i större skala och med effektiva tekniska medel. Vid frivilligt tillbakaträdande kan straffnedsättning ske eller om brottet är ringa kan det efterges helt enligt 14:11 BrB. Mvh
Rådgivare