Utmätnings är preskriptionsavbrott

hej

jag är sökande i ett mål som är från 98, jag har utslgsnr. men problemet är preskriptinstid. KFM gjorde ett utmätning på gäldenärens lön år 990325 och KFM tog 169:- räknas det som preskriptionsavbrott? gäller detta utmätnning en ny preskriptions tid från 99 eller?

MVH

Lawline svarar

Hej!

Ansöker du hos kronofogdemyndigheten om utmätning så är detta ett preskriptionsavbrott. Om preskription har avbrutits så löper en ny preskriptionstid från dagen för avbrottet.

Vänligen

Bo OlssonRådgivare