FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/06/2006

Gåva av del av fastighet

Sambos, som äger halva delen av en fastighet. Nu vill den ena ge sin del av fastigheten till den andra. Kan man skriva ett gåvobrev? Hur skall detta skrivas? Skall man söka lagfart efteråt?

Lawline svarar

Hej! Du kan upprätta ett gåvobrev för att överlåta din del av fastigheten till din sambo. Detta måste skrivas under av gåvogivaren och gåvotagaren. Även en bevittning av gåvogivarens namnteckning måste ske för gåvobrevets giltighet. En gåva av fast egendom medför precis som vid köp en skyldighet att söka lagfart. När det gäller utformningen av gåvohandlingen rekommenderar jag dig att köpa en mall hos en bokhandel eller dylikt som reglerar gåva av del av fastighet. Mvh
Andreas HeedRådgivare