FrågaKÖPRÄTTÖvrigt01/06/2006

Hävning av bilköp pga garanti av miltal

Vi sälde vår bil privat i maj 2005. Den nya ägaren vill låta köpet gå tillbaka eftersom det visat sig att mätarställningen inte stämmer. Bilen är importerad från Tyskland och vi har köpt den i Sverige av importören. Vi har MRF-testat bilen och BMW i Sverige har kollat mätaställningen. Båda hävdar att miltalet stämmer. Därför skrev vi i köpekontraktet att vi garanterar miltalet.Den nya ägaren hotar stämma oss om inte vi tar tillbaka bilen inom 10 dagar. Måste vi ta tillbaka bilen?

Lawline svarar

Hej! Eftersom det rör sig om ett köp mellan privarpersoner blir köplagen tillämplig. För att köparen skall kunna häva köpet krävs att det föreligger fel i varan. Enligt 17 § KöpL skall varan i fråga om bla kvalitet och andra egenskaper stämma överens av vad som följer av avtalet. I 21 § st 2 anges att varan är felaktig om den avviker från vad säljaren har utfäst (dvs garantin). Det föreligger således fel i varan enl KöpL. Köparen kan då bla häva köpet enl 39 §. För att köparen skall kunna häva köpet måste avtalsbrottet (felet) vara av väsentlig betydelse för honom och säljaren måste ha insett eller bort ha insett detta. Huruvida dessa kriterier är uppfyllda är svårt att uttala sig om utan det är upp till domstolen att avgöra detta.
Christina WeilanderRådgivare