Felvänt parkeringstillstånd

Har fått parkeringsbot vid \"behörighetsparkering\" pga att mitt behörighetsbevis råkade bli placerad felvänt invid biljetten (med baksidan upp). Text på baksidan av bevis gör dock att den kan kopplas till verksamhet i fastighet som hyr p-plats.

Kontroll utfördes kl 18.41-18.47

Avgift 20 kr erlades kl 17.52 vilket räcker för behörig p-tid till 23.52. Samma summa ger normalparkering fram till 20.52.

Anser boten felaktig eftersom kontroll utfördes inom tid för vilket betalning har erlagts även räknat efter normaltaxa.

Anser vidare att firman Q-Park borde vid tveksamhet acceptera att bevis kan företes i efterhand. Detta tillämpar de vid fall då p-biljetten delvid kan var skymd.

Lawline svarar

Hej!

Tillstånd och liknande bevis för parkering ska placeras fullt synliga. Giltighetstid och andra uppgifter av betydelse ska vara avläsbara. Alla tillstånd som inte placeras så betraktas som ogiltiga. Parkeringsbolagets betydligt generösare hållning till just felvända biljetter är en goodwillprincip som flera bolag tillämpar. Det är dock inget de är skyldiga att tillämpa och du kan därför inte kräva den synen på ditt felvända tillstånd. Biljetter som köpts för att användas tillsammans med ett tillstånd kan inte användas av besökare även om det skulle vara smidigt.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare