FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/02/2009

Misshandel efter provokation

Hej Min 15-åriga dotter har polisanmälts för misshandel av en skolkamrat. Hon medger att hon slog till. Slaget tog vid ögat, och orskade ett blåmärke. Målsägaren hade följt efter min dotter genom hela rasthallen på skolan tillsammans med en kamrat och kallat henne för \"Hora\", \"Äckel\" och \"Jävla fitta\". Detta hade upprepats ett par gånger under dagen. Bakgrunden är en tvist mellan målsägaren och min dotters bästa kompis om en kille. Till slut slog min dotter till när hon inte orkade mera. Även en tredje person slog vid samma tillfälle till målsägaren, som emellertid bara anmälde min dotter. Hur bör vi agera? Åberopa nödvärn? Göra en motanmälan avseende trakasserier? Min dotters vän som också slog till vill inte bli inblandad - bör vi ändå åberopa henne som vittne, och vad kan i så fall hända med henne, eftersom hon inte är anmäld? Det kan ju i princip lika gärna ha verit hon som orsakat skadan.

Lawline svarar

Hej! Nödvärn kommer ni inte ha framgång med att åberopa eftersom det inte föreligger en nödvärnssituation. I brottsbalken 24:1 andra stycket anges de fyra nödvärnssituationer som finns, men ingen av dessa passar in på den situation du beskriver (ärekränkningsbrott ger ej upphov till nödvärnsrätt). Om ni vill kan ni däremot göra en motanmälan. Det brott som ligger närmast till hands är förolämpning enligt brottsbalken 5:3. Vad gäller din dotters vän så kan hon i en rättegång avseende åtal mot din dotter inte dömas för något. Rättegången kommer då endast att beröra om din dotter gjort sig skyldig till misshandel eller inte. Om hon har viktiga upplysningar till fördel för din dotter kan det vara bra att kalla henne. Hon kan då förhöras för att styrka de trakasserier som din dotter utsattes för och behöver inte nämna eller erkänna att hon också slog, se rättegångsbalken 36:6. Det finns dock inga garantier för att inte även hon kommer bli anmäld, men i en rättegång mot din dotter riskerar hon inget straff. Nämnas kan även att, för det fall att din dotter bedöms skyldig, så är det faktum att hon innan hon slog blev provocerad en förmildrande omständighet vid bedömande av straffet, se brottsbalken 29:3 punkt 1. Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700. Rättegångsbalken hittar du https://lagen.nu/1942:740. Med vänlig hälsning
Erik SvenssonRådgivare