FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/02/2009

Skattebrott?

Jag stäms av ekobrottsmyndigheten till Skattebrott. beloppet var 65tkr inklusive 40% påslag. Vad kan jag få för straff?? Jag har inte erkännt nånting för att jag tycker att jag blivit lurad av min förre arbetsgivare.. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga, För att kunna ge ett mer exakt svar behöver veta mer om det enskilda fallet. Bedömningar av påföljder är alltid svåra att göra men straffet för skattebrott, enligt Skattebrottslagen som du hittar https://lagen.nu/1971:69, upp till sex års fängelse, eller böter om förseelsen anses som ringa, då kallas brottet skatteförseelse. Vänligen
Fredrik HanssonRådgivare