Ekonomiskt ansvar i ekonomisk förening

hEJ

PONERA ATT EN EKONOMISK FÖRENING VARS INRIKTNING ÄR ATT ÄGA DRIVA O HYRA UT EX DAGISLOKALER SAMT SKOLLOKALER OCH ATT MAN DRAGIT PÅ SIG STORA LÅN ..

VAD HÄNDER

1 RÄNTAN PÅ LÅN STIGER, SAMT UTHYRNINGSKONTRAKT LIGGER FAST ÖVER LÅNG TID , SÅPAS ATT DET BLIR KONKURS?

ÄR MEDLEMMAR I STYRELSEN PERSONLIGT EKONOMISKT ANSVARIGA OCH TVINGAS TA ÖVER LÅNE AVBETALNINGARNA ?

TAKSAM FÖR SVAR MVH

Lawline svarar

Hej!

För en ekonomisk förenings förpliktelser svarar ej föreningens medlemmar, styrelseledamöter eller annan företrädare för föreningen dvs det finns en princip om att det inte föreligger personligt ansvar. Det finns dock undantag t.ex om styrelseledamöter underlåter att ansöka om likvidation vid för få medlemmar i föreningen.

En styrelseledamot som uppsåtligen eller oaktsamt skadat föreningen i sitt uppdrag är även pliktig att ersätta den skadan.

Bestämmelser om konkurs för ekonomisk förening hittar du i 19,20 §§ EFL.

Lag (1987:667) om ekonomiska föreningar, EFL hittar du https://lagen.nu/1987:667

Mvh

Dennis CarlssonRådgivare