Pengar felaktigt utbetalde

Om jag, till viss förvåning, fått utbetalt invaliditetskapital från en försäkring för kanske 15 år sedan, kan pengarna i efterhand återkrävas av försäkringsbolaget. Jag vet mig inte ha lämnat felaktiga uppgifter, men blev lite snopen när pengarna kom.

Lawline svarar

Hej!

Om jag förstår dig rätt har du fått pengarna för 15 år sedan. Situationen finns inte exakt reglerad i lagen, men om man felaktigt betalar ut pengar till någon som inte ska ha pengarna (t.ex sätter in på fel bankkonto) så har man typiskt sett rätt att få tillbaka pengarna, fenomenet kallas condictio indebeti och innebär som antytt en återkravsrätt för den som betalat ut pengarna. Detta får anses vara huvudregeln.

Men det finns också gott om undantag till huvudregeln som innebär att den som betalar ut pengarna kan förlora sin rätt att få tillbaka pengarna. Undantagen finns framför allt beskrivna i praxis (rättsfall) och doktrin (litteratur). Fordran och Skuld av Mikael Mellqvist och Ingemar Persson, Iustus förlag 8 uppl. 2007 sidorna 37-40 kan jag rekommendera dig att läsa och bilda dig en egen uppfattning eftersom att du känner till omständigheterna i ditt fall bättre än jag gör och därför är i bättre läge att avgöra vad som gäller för din utbetalning. Men rent generellt är det faktum att du fått pengarna för 15 år sedan en omständighet som talar för att en återbetalningsskyldighet är mindre sannolik.

Mvh

Niklas KarlssonRådgivare