FrågaSKATTERÄTTÖvrigt05/03/2009

Olagligt att anlita svart arbetskraft som privatperson?

Är det olagligt att som privatperson betala exempelvis en hantverkare svart, och var kan man i så fall läsa det?

Lawline svarar

Hej, Det är olagligt att inte betala skatt för en tjänst som en hantverkare utför i exempelvis ditt hem. Lagöverträdelsen heter skattebrott och återfinns i 2 § Skattebrottslagen (1971:69). Det innebär att man medvetet undandrar intäkter som skulle tillfalla staten, eller hjälper någon annan att göra det. Om brottet är att betrakta som ringa, det kanske t.ex. rör sig om en mindre summa pengar, blir brottet istället att betrakta som skatteförseelse 3 § SBL. Straffet vid skattebrott är fängelse i högst två år, medan straffet vid skatteförseelse är böter. Jag vill även uppmärksamma dig på att vissa försäkringar kräver garantier för att vara täckande. Exempel på det kan vara arbeten utförda i våtutrymmen. Det kan göra det hela mer komplicerat om du har anlitat svart arbetskraft och någonting går sönder eller om arbetet är utfört på ett undermåligt sätt. Konsekvensen kan i värsta fall bli att det kostar mer än det smakar att anlita svart arbetskraft. Lycka till!
Emma NordinRådgivare