FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/02/2009

Säljarens rätt till omleverans och avhjälpande vid fel

Hej Min bil står nu på verkstad med ett allvarligt motorfel och grund finns för hävande av köp (bilen köpt på bilfirma). Servicen är inte skött enligt serviceanvisningarna vilket orsakat motorhaveri och byte av motor är nödvändigt. Enligt verkstaden är det fullständigt klart att detta är orsaken (köpet skedde för drygt ett halvår sedan så bevisbördan ligger på mig). Jag kräver nu att köpet hävs. Enligt konsumentköplagen kan säljaren i första hand erbjuda att skadan åtgärdas alternativt att en ny vara av samma typ erbjuds. För mig känns det otänkbart att ta tillbaka bilen även med ny motor eftersom den kan vara misskött även på andra sätt. Är jag tvingad att accceptera reparation eller annan likvärdig bil?

Lawline svarar

Hej, Det är riktigt som du säger, att konsumentköplagen ska tillämpas då du som privatperson har köpte en bil (lös sak) från en näringsidkare, 1 § KKL, se https://lagen.nu/1990:932. Vid fel i vara finns olika påföljder som köparen kan kräva. Det är avhjälpande, omleverans, prisavdrag, ersättning för att köparen själv avhjälper felet eller i sista hand hävning av avtalet, 22 § KKL. Även skadestånd och innehållande av betalning kan bli aktuellt. Om köparen kräver annan påföljd än avhjälpande eller omleverans kan dock säljaren, trots detta, ha rätt att avhjälpa felet eller företa omleverans, 27 § KKL. Det förutsätter att avhjälpandet eller omleveransen kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen. Vad som menas med detta avgörs utifrån samtliga omständigheter i fallet. Det troliga är dock, just som du skriver, att säljaren har rätt att avhjälpa felet eller ge dig en ny bil motsvarande den du har, trots att du motsätter dig det. Skulle det dock uppstå motsvarande fel i den nya bilen eller om avhjälpandet inte är tillräckligt kommer chanserna för rätten till hävning denna gång att öka. Mvh
Lovisa CronstedtRådgivare