FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt02/07/2006

Straffansvar för ofredande

vart går gränsen för ex -pojk/flickvän som inte släpper taget? efter över 6månader efter avslutat förhållande fortfarande ringer och skickar sms och "hotar" med att komma till arbetsplatsen när jag inte svarar för att få prata/träffas (detta har även hänt), Trots tidigare samtal där jag sagt att jag inte vill ha någon som helst kontakt längre med personen i fråga. Passerar även huset och försöker hålla koll på när jag är hemma och inte. Kan/ska/bör man anmäla detta? rubricering?

Lawline svarar

OFREDANDE ( brottsbalk SFS 1962:700, 4 kap 7 §) I ditt fall är det möjligt att ansvar för ofredande aktualiseras.För att en gärning skall anses innebära ett ofredande genom hänsynslöst beteende måste krävas att detta enligt vanlig värdering kan sägas utgöra en kännbar fridskränkning. Trakasserierna får inte vara för banala utan bör vara av viss kvalitet och regelbundenhet. Det från din sida beskrivna beteendet torde helt klart varit ägnat att medföra obehag och förtret för dig då det verkar ha skett flitigt och enständigt. Som exempel på ofredande kan nämnas att någon genom telefonpåringningar stör annans nattro eller trakasserar honom på annat sätt. Också telefonförföljelse på dagarna hör hit.Med ett modernt synsätt är naturligtvis kommunikation via SMS också trakasserier ( RH 1983:58).Det bör likaså om det upprepas kontinuerligt och långvarigt bedömas som ofredande att smyga runt huset och hålla koll på när du är hemma. En viktig förutsättning för ansvar är dock att personen som trakasserar dig har uppsåt. Om du redan från början vid förhållandets avslutande har givit till känna att du ej önskat någon personlig kontakt med han/hon så är nog uppsåtskravet uppfyllt. Han/hon bör enligt juridisk terminologi anses likgiltig till förekomsten av ett hänsynslöst beteende från hennes sida och förlikat sig med tanken på att hennes beteende kunde vara ett hänsynslöst ofredande. Detta verkar ju av det du sagt vara fallet men uppsåtsfrågor är alltid svårbedömda och bedömningen av dessa beror mycket på trovärdigheten hos vittnen, målsäganden ( "offret") och den tilltalade ( den som trakasserar). Att det av dig beskrivna beteendet skett under lång tid och kontinuerligt torde medföra att kravet hänsynslöst beteende är uppfyllt enligt lagtextens mening. Straffbudet kan också användas för att skydda kvinnofriden på gator och allmänna platser. Att ofreda en kvinna i syfte att nå sexuell förbindelse faller under bestämmelsen också om intet handgripligt antastande förekommit. Även ett otillbörligt närmande allenast i ord kan straffas med stöd av denna paragraf.Ett envist pockande kan emellertid vid sökande av sexuellt sällskap liksom vid bettleri leda till straff för ofredande. I ditt fall verkar dock av din beskrivning sexuella närmanden ej ha förekommit och då saknar det senast anförda relevans. Sammanfattningsvis bör alla dessa omständigheter sammanvägda efter en helhetsbedömning anses vara tillräckliga för att aktualisera ansvar för ofredande om de har inträffat som du beskrivit dem. Alla brottsrekvisit torde vara uppfyllda och det är definitvt möjligt att anmäla detta till polisen. Du ska naturligtvis anmäla detta om du känner att du eller någon annan ej kan tala denna person till rätta. När trakasseriena pågått så här länge och med så stor kvantitet och regelbundenhet så har enligt min mening blivit en så pass allvarlig och ohållbar situation som kräver polisens ingripande. Jag vet ju inte hur du känner men på din beskrivning så låter det mycket allvarligt.Spara sms-kommunikationen och om det går uppgifterna om telefonsamtalet. Försök få vittnen på att personen varit på arbetsplatsen och på att personen vistats i närheten av ditt hus. Anmäl det till polisen så snabbt det går.
Jacob ÖbergRådgivare