FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/05/2006

Förhållandet mellan enskild och myndighet

Lagar i Norden: finns det i Sverige något som motsvarar Finlands "lag om förvaltningsförfarande"? Hur regleras förhållandet mellan en enskild person och en myndighet i Sverige?

Lawline svarar

Hej! Den svenska motsvarigheten är Förvaltningslagen (Lag 1986:223) Förvaltningslagen gäller förvaltningsmyndigheternas handläggning av ärenden. Förvaltningsmyndigheter är alla myndigheter utom domstolarna och regeringen. De beslutande församlingarna är inte myndigheter. Om du har någon specifik fråga gällande ett ärende mellan en myndighet och en enskild är du välkommen att återkomma. Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare