FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/01/2009

Ansvar för stopp i avlopp i såld fastighet

Hej, Vi har nyligen sålt ett hus och nu ringer de nya ägarna och säjer att det är stopp i avloppet i badrummet. De vill att vi ska stå för kostnaden för att fixa det. Vår fråga: Har de rätt att kräva detta från oss?

Lawline svarar

Hej. Den så kallade risken för fel i fastigheten övergår på säljaren i samband med tillträde till fastigheten enligt 11:4 Jordabalken som du kan läsa https://lagen.nu/1970:994. Efter den tidpunkten kan den nya ägaren enbart åberopa fel som är s.k dolda fel och därför inte borde ha upptäckts vid en undersökning av fastigheten. Stopp i avlopp hör dock inte hit varför de nya ägarna har eget ansvar för avloppsproblemen oavsett om stoppet till viss del uppkommit under den tiden som ni fortfarande var ägare. Ni ska kort sagt inte behöva stå för kostnaden. Hör gärna av dig igen om du har fler frågor. Vänligen,
Emelie KlefbeckRådgivare