Lawline.SE

Jag har fått en parkeringsanmärkning som jag undrar om den är juridiskt korrekt.

Parkeringsanmärkningen gäller område där datumparkering tillämpas.

Gatan har endast gatunummer på ena sidan av vägen. Den andra sidan saknar helt adresser. Kan man utfärda parkeringsbot för fordon som parkeras på den gatunummerlösa sidan där alltså varken udda eller jämna gatunummer finns?

/A

Lawline svarar

Hej,

Enligt standard numreras vägar med udda nummer på ena sidan och jämna på andra sidan av vägen. Detta antar jag ses som välkänt och vedertaget.

Om det är så att det bara finns bebyggelse på på ena sidan av vägen och att det därmed endast är gatunummer utsatta där, exempelvis ojämna, så får man utgå ifrån att motstående sida har jämna, även om det saknas bebyggelse och skyltning.

Förmodligen är boten därmed korrekt utförd. Adressättning görs av kommunerna. Vilken sida som beslutas ha udda respektive jämna gatunummer varierar. Information finns säkerligen på din kommuns hemsida och de kan nog också svara på ytterligare frågor eller hänvisa dig vidare.

Med vänlig hälsning

Rådgivare