FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt04/05/2009

Kan veterinär vägra utlämnande av besiktningspapper?

Två skiljer sig o sitter i bodelning, exfrun bor kvar i hus med barn o verksamhet försäljning av hundar. Hon hävdar att denna verksamhet ej ger vinst, men maken vet bättre. behöver ha ut besiktningspapper på hundar från vetrinär tre år tillbaka, men exfrun har ringt o hotat vetrinär så hon inte saka lämna ut pappren. får vetrinären neka maken att hämta pappren på hundbesiktningar, om så är fallet, vem får då lösa ut dem, förutom exfrun? Hundverksamheten startades som firma maj-08, tidagare körts privat. Mvh

Lawline svarar

Enligt Tryckförhetsförordningen 2:1 https://lagen.nu/1949:105#K2 har man rätt att ta del av allmän handling. En handling är allmän då den förvaras på en myndighet och inte är sekretessbelagd. Om veterinären är en myndighet har du alltså rätt att ta del av de besiktningspapper du begär. Om veterinären dock är privat har du inte någon rätt enligt svensk lag att ta del av handlingarna och hon har rätt att vägra lämna ut pappren på hundbesiktningarna. Om jag förstår din situation rätt vill du veta om exfrun har inkomst från hundverksamheten, vilket du kan bör kunna få reda på från hennes deklaration, som är en offentlig allmänn handling då de förvaras av skattemyndigheten. Med vänliga hälsningar
Thor-Amadeus MorillasRådgivare