Bestridande av kontrollavgift

Hej!

jag har en tvår frågor som lyder enligt följande.

fråga 1)Finns det någon lag förutom lagen (1984:318)om kontrollavgift vid olovlig parkering och det ändringar som senare föjt som berör parkeringsböter.

Fråga 2) Till saken hör att jag har fått en kontrollavgift utskriven för två år och en månad sedan. Jag bestridit denna och bolaget hotade med att stämma mig. Vilket jag också har välkomnat dem att göra. Nu hörde jag inget ifrån dem på 2 år och 1 månad men så igår så ramlade det in ett inkassokrav. Detta är således bolaget som har valt att skicka detta till inkasso. Jag ringde upp inkassobolaget och bifogade sedan i ett mail våran brevväxling, där bolaget har skrivit att det avser att stämma mig inför tingsrätten. Jag vet att bolaget inte får skicka fallet till inkasso men om jag har förstått det helar rätt så är det nämligen lag 1984:318 som gäller och där står i 9§ "att talan om att få ut kontrollavgift inte får väckas senare är två år från den dag den olovliga parkeringen upphörde. Talan skall väckas i den ort den olovliga parkeringen ägde rum". Min fråga är om det för sent för bolaget att stämma mig?

Lawline svarar

Hej!

Vilken lag som gäller beror på var parkeringen har ägt rum. Om det handlar om parkering på allmänna gator, vägar, torg etc är det Lag om felparkeringsavgift https://lagen.nu/1976:206 som gäller. Avgiften kallas felparkeringsavgift.

Om du däremot har parkerat på mark som är privatägd är det Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering https://lagen.nu/1984:318 som gäller. Avgiften kallas då kontrollavgift. Markägare anlitar ofta ett vaktbolag för övervakning.

Som jag förstår av din frågan är det en privatägd parkering det handlar om och då har du helt rätt i att det är lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering som gäller.

Om så är fallet är svaret på din andra fråga att det är korrekt att bolaget måste ha väckt talan hos domstolen inom två år från den dag då den olovliga parkeringen skedde, enligt 9 §. Har det gått mer än två år är det alltså för sent att gå till domstol.

Med vänlig hälsning

Carina PerssonRådgivare