FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/01/2009

Regler för fordonsbelysning

Vad gäller för regler om fordonsbelysning? Jag fick böter för att jag hade blåa lampor fram på bilen! Men jag tycker alla bilar har blåa lysen nu för tiden.

Lawline svarar

Hej! Reglerna om belysning för motordrivna fordon finns i 3 kapitlet 67 § till 77 § trafikförordningen, se https://lagen.nu/1998:1276#K14 . Enligt 3 kap. 76 § punkt 1 får endast vitt eller gult ljus användas. Enligt 14 kapitlet 3 § 1 punkten b) trafikförordningen följer penningböter på uppsåtliga eller oaktsamma förseelser enligt förordningen. Det har ingen betydelse att många andra använder blå belysning. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare